ما هو الفرق بين تصميم المواقع وبرمجة المواقع؟

الفرق بين الفرق بين تصميم المواقع وبرمجة المواقع

ما هو الفرق بين تصميم المواقع وبرمجة المواقع؟

تصميم المواقع :

هو عمل كل مايخص الجرافيك الخاص بالموقع من تقسيم الموقع وشكلة الخارجى وتصميم البنرات والايقونات وإختيار الخطوط والألوان.

الاختلاف بين برمجة المواقع وتصميم المواقع

برمجة مواقع الويب، تصميم موقع الكترونى

ويراعي دائماً مصمم المواقع أن يتم تصميم المواقع حسب المعايير المناسبة للزائر من الوان مريحة لعين الزائر وصور مميزة متناسقة مع التصميم وخطوط تتناسب مع التصميم.

اهمية تصميم وبرمجة مواقع الويب على شبكة الانترنت

تصميم موقع ويب، برمجة موقع على شبكة الانترنت

ويُعد تصميم الموقع شئ مهم جداً بالنسبة لأى موقع يريد أن ينجح، لأنه تصميم الموقع قادر على أن يؤثر على الزائر أما ان يحب موقعك أو يكرهه فإذا كان هناك تصميم بغيض لموقع صادفك فبالتأكيد لن تحب أن تتصفح هذا الموقع مجدداً.

 

برمجة المواقع :

هو الأهتمام بكل مايخص السيرفر وربط قواعد البيانات وتصميم كيفية عمل الموقع نفسة ومعالجة الموقع من كافة جوانبة التقنية ويُستخدم فى ذلك لغات برمجة خاصة مثل غيرها من اللغات الكثيرة،

ودائماً أعطى تشبية بسيط للتفرقة مابين تصميم المواقع و برمجة المواقع لعل ينفع هذا التشبية فى تسهيل الأمرتخيل عزيزى بأن الموقع هو عبارة عن “سيارة” فببساطة إذا أردت شراء سيارة فستختار السيارة ذو التصميم المميز والمحرك القوى، الموقع مثل السيارة التصميم الخاص بالسيارة هو التصميم الخاص بالموقع، أما المحرك هنا فهو البرمجة،وكلاهما يكملان بعضهما البعض لإنتاج موقع إنترنت مميز وقوى.

تصميم وبرمجة المواقع يشبة السيارة والمحرك

تصميم، برمجة، مواقع، تصميم مواقع ويب

تصميم المواقع Web Design:

تصميم الموقع بيهتم بعمل كل ما يخص الجرافيك الخاص بالموقع مع تخطيط و تقسيم الصفحات وعمل الوجه الخارجي layout الظاهر لكل صفحة وعمل و تنسيق كل الصور و الايكونات و البانرات و ما الى ذلك بالاضافة لعمل اكواد الاستايل css واللي دلوقتي بقى بيتم تصميم الصفحة و تقسيمها بالكامل اعتمادا على اللغة دي بس، ودلوقتي بقت كل المواقع بتتقسم اعتمادا على الديف div كوحدة البناء الرئيسية بدل الجداول اللي اتلغت في عالم تصميم المواقع الحديث.

كمان دلوقتي ظهر علم جديد في تصميم المواقع و هو تصميم و تخطيط المعلومات و كيفية رسم نظام التجول داخل الموقع Navigation System وده اللي ادى لظهور مفهوم web 3.0 اللي مفرقش عن web 2.0 غير الجزئية الخاصة بتخطيط المعلومات.
وفي الشركات الكبيرة في امريكا بيكون في مصمم مختص بشغل الجرافيك فقط وعمل الاسكش للصفحة وكل الصور و الايكونات و الشكل الخارجي وفي مصمم تاني “كودر” بيكون متخصص بعمل اكواد ال XHTML – CSS للصفحة واللي بيترجم التصميم اللي قدامه بالاكواد لان ده هو الاسلوب الحديث المستخدم دلوقتي.

مايجب توافره في مصمم المواقع:
مصمم المواقع حاليا مطلوب انه لازم يكون متمرس في لغات
HTML – XHTML – CSS – JavaScript
ويكون عنده القدرة على عمل تطبيقات DHTML وبالنسبة للبرامج فطبعا الفوتوشوب مهم جدا واساسي ويجي بعده برنامج الفلاش اللي اصبح مهم برضه بالاضافة لمعرفة كيفية استخدام برنامج الدريمويفر.
وطبعا لو عرف لغات و برامج تانية هتكون اضافة قوية زي مثلا برنامج الستراتور وبرنامج فيروركس او ايمج ردي.

تطوير المواقع Web Development:
تطوير الواقع بيهتم بكل شغل البرمجة اللي في الموقع او يعني الشغل اللي ورا الشباك زي مابيقولوا،يعني كل شغل برمجة الموقع “تطويره” بيعملها مطور المواقع زي استخدام لفات السيرفر سيد وربطها بقواعد البيانات و عمل التطبيقات المختلفة web applications و كل الفورم forms اللي في الموقع.

برمجة الموقع موضوع كبير و اصعب الى حد ما من التصميم لان التطوير بيعتمد على لغات برمجة اغلبها لغات موجهة بالكائنات “زي PHP,ASP,Perl” و بتكون محتاجة فهم لاساسيات البرمجة اللي بتكون صعبة على البعض.
ولفظ “تطوير المواقع” بيطلقه البعض للاسف على تطوير محتوى الموقع لكن معناه الصحيح في عالم الويب هو برمجة المواقع و تطوير برمجتها وليس المحتوى المعلوماتي ليها واللي اتفقنا انه بيكون من دور المصمم في حالة الاتفاق مع صاحب الموقع على مين المسئول عن تغيير محتوى الموقع.

مايجب توافره في مطور المواقع:
مطور المواقع لازم يكون طبعا متمرس في اللغات الاساسية اللي زي :
HTML – XHTML – CSS – JavaScript
بالاضافة الي معرفته بواحدة او اكتر من لغات السيرفر سيد زي مثلا :
PHP – ASP.NET – JSP – Perl
وحاليا لغة PHP هي رقم 1 في العالم يليها لغة مايكروسوفت ASP.NET
ولما نتكلم عن لغات السيرفر سيد لازم نتكلم عن انظمة ادارة قواعد البيانات RDMS اللي بتستخدم معاها لخلق تطبيقات الويب الديناميكية زي
MySQL – MS SQL Server وطبعا اختيار احد هذه الانظمة بيتوقف على نوع لغة السيرفر المستخدمة.
و ده بيتطلب معرفة اساسيات و اوامر لغة SQL لغة التخاطب مع قواعد البيانات.
يفضل ان المطور يكون عارف بعض التقنيات الحديثة زي Ajax – RSS و خاصة الاجاكس لان المستقبل للاجاكس و بقى مطلوب بشكل كبير.
وفي مجال تطوير المواقع مقدرش احصر كل اللغات المطلوبة لان في بعض الاوقات بيكون مطلوب معرفة لغات تانية زي XML – ADO – UML بس اللغات اللي قولتها هي دي الاساسية بشكل كبير.
وبالنسبة للبرامج فمش مطلوب قوي يكون المطور على معرفة كبيرة بالفوتوشوب او الفلاش او برامج الجرافيك، لكن يجب ان يكون قادر على اساتخدام برنامج دريمويفر و في حالة التعامل مع بيئة مايكروسوفت يجب اجادة استخدام برنامج Visual Studio .

 

تعرف على خدمات مؤسسة التميز العربى وإستمتع بعروضنا المجانية واطلب موقعك أو تطبيقك بأقل تكلفة بالإضافة الى تهيئة مجانية للموقع على محرك البحث جوجل ولتطبيقك على متجر Google Play لمدة شهر. وأستمتع بخصم خاص عند طلبك ” موقع + تطبيق ” معاً. أطلب احد خدماتنا الأن وسجل بياناتك بالموقع.

خدمات الجوال :

خدمات التصميم :

خدمات الويب :

Share this post

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *